Drobná lidová architektura obdélníkového
půdorysu. Nad obdélným vchodem široká zděná římsa, boční fasády
prolomeny vždy jedním oknem s půlkruhovým záklenkem. Fasády
ukončeny oběžnou profilovanou
korunní římsou, nad kterou je
z čelní strany trojúhelníkový
štít s nikou vyplněnou obrazem
Panny Marie. Vodorovné i příčné
linie průčelí kaple jsou vlivem
nestabilního podloží a stavebních
úprav značně zdeformované.
Majiteli zdejšího pole Janu Šubrtovi
se zdál kolem roku 1750
sen, ve kterém viděl, že se velké
množství lidí ubírá kolem toho
pole a žádají na něm, aby tam pověsil obrázek k veřejné úctě. Hned ráno
vyprávěl svůj sen domácím lidem, mezi nimiž byl nějaký malíř, který
u něho bydlel. Tento mu slíbil, že namaluje takový obraz, a skutečně
namaloval obraz bolestné Panny Marie na dřevě. Šubrt skácel olši, udělal
z ní sloup a na něm zavěsil obrázek, který mu malíř daroval. Uplynulo
několik let. Obrázek vystaven venku všem nepohodám, proti nimž nebyl
chráněn, časem úplně vybledl, takže na něm nebylo ani rozeznat, co
vlastně tam bylo namalováno. Po nějakém čase se však začaly barvy
opět objevovat a několik jednotlivců, jimž to bylo nápadné, se začalo
u obrázku zastavovat a modlit se. Posléze začala přicházet procesí a davy
poutníků přilákaly také kramáře. Stala se zde prý i zázračná uzdravení
– čtyři slepí nabyli zraku, šestnáct chromých uzdravených zanechalo zde
své berly a vrátilo se bez nich domů.
Farář Antonín Cyril Ambrož prý však poutím, vzhledem k tomu, že tato
náboženská úcta podléhala církevnímu schválení a církev se k zázračným
uzdravením dívala kritickým pohledem, mnoho nepřál. Kaplička byla
postavena Janem Šubrtem v roce 1770. Před rokem 1775 byl obrázek
přenesen do farního kostela, kde byl umístěn na bočním oltáři sv. Jana
Nepomuckého. Na původní místo byla umístěna do nově postavené
kapličky kopie. Když v roce 1784 nařídil císař Josef II. odstranění různých
devótních darů a obětin z milostivých obrazů, bylo z obrázku sňato
mnoho těchto předmětů a prodáno za 149 zl.
Po válce měla areál doplnit
monumentální kamenná Pieta, která však byla dokončena až v roce 1994.
Z kapličky pochází tzv. Zábřežská Madona z 15. století.
V březnu 1991 byla kaplička vykradena a její interiér neznámými vandaly zdevastován.
Kaplička byla naposledy opravena v roce 1994.
Součástí poutního areálu je také Pieta - monumentální moderně
řešené sousoší vysoké 472 cm stojí na
masivním podstavci s nápisem VEZMI KAŽDÝ SVŮJ KŘÍŽ.
Panna
Maria drží v náručí svého syna
pod křížem s drapérií. Některé
detaily soch nebyly dokončeny.
Na sousoší z hořického pískovce
(skála Bohatec) je autorská
signatura akademického sochaře
Antonína Berky.
Původní záměr P. Stanislava
Sedláka byl vytvořit malou pietu
do interiéru kapličky. Akademický
sochař Antonín Berka však pojal
zakázku velice velkoryse a začal s budováním monumentálního sousoší,
které mělo být hotové v roce 1949. Z politických důvodů bylo dokončení
sousoší komunistickou mocí všemožně bráněno, například krajská
komise výtvarníků zakázala dodělat břevno kříže. Části Piety byly sice
v roce 1967 ze dvora u Švédů dovezeny ke kapličce, zůstávaly však dlouho
neosazené. V osmdesátých letech inicioval Mojmír Pospíšil dokončení
sousoší, které se podařilo až po pádu komunizmu. Práce provedl kameník
Leo Beneš. Pieta byla slavnostně posvěcena 10. září 1994.
Text převzat z publikace: JOHN, František et PÁTEK, Aleš. Drobné sakrální památky Zábřeha a okolí. Zábřeh : Město Zábřeh. 2005. s. 17-18 a 45-46.
Šubrtova kaplička >>
|
|